صنعت ماکیان زینتی فارس به سوی بازارهای جهانی؛ از شبکه سازی تا صادرات

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرورش ماکیان زینتی برای برخی ها تفریح با درآمدی غیرقابل تصور به شمار می رود؛ کسب و کاری که هم بازار داخلی و هم مشتری خارجی دارد و روند صادرات آن روز به روز بیشتر تسهیل می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرورش ماکیان زینتی برای برخی ها تفریح با درآمدی غیرقابل تصور به شمار می رود؛ کسب و کاری که هم بازار داخلی و هم مشتری خارجی دارد و روند صادرات آن روز به روز بیشتر تسهیل می شود.

این موجودات زیبا در کشورهای همسایه ایران طرفداران بسیاری دارد و کشورهای بلژیک، هلند، دانمارک، پرتغال، امارات، آفریقای جنوبی، مالزی و آمریکا نیز جزو کشورهای برتر صادرکننده پرندگان زینتی هستند.

پرورش پرندگان زینتی به گفته فعالان این بخش نه تنها از درآمدزایی بالا بلکه از بازار عرضه و تقاضای خوبی هم برخوردار است و از آنجایی که در مقایسه با سایر ماکیان به سرمایه و تجهیزات کمتری نیاز دارد، می تواند بستر ایجاد فرصت های شغلی بسیاری در خانه های شخصی افراد باشد

در حال حاضر این صنعت در ایران میزبان بیش از 50 نژاد مختلف از مرغ و خروس های تزئینی است که از میان آن ها می توان به نژادهای محبوبی همچون سیلکی، فنچی، یوکوهاما و ابریشمی اشاره کرد.

این در حالیست که تقاضا برای ماکیان زینتی به ویژه در مناسبت ها و نمایشگاه ها افزایش می یابد و برخی نژادهای نادر مانند خروس های مینیاتوری ژاپنی حتی به کشورهای همسایه نیز صادر می شوند.

صادرات به خلیج فارس در راه است

رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران و مدیر مرکز مهارت آموزی ماکیان زینتی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این صنعت با صادرات به کشورهای خلیج فارس تا سال آینده گسترش خواهد یافت.

محمد جواد بیات که معتقد است، شبکه سازی صنعت ماکیان را تقویت می کند از تلاش ها برای صادرات ماکیان زینتی به کشورهای خلیج فارس تا سال آینده خبرداد و افزود: این صنعت با تنوع تولیدات از پرنده تا تجهیزات قابلیت جهانی شدن دارد.

آن طور که بیات می گوید فروش محصولات، مهم ترین بخش این صنعت است و داشتن زمین یا سرمایه بدون فروش، ثروت بی فایده است و باید روی بازاریابی حرفه ای تمرکز کرد.

راهی برای اشتغال زنان روستایی با سرمایه اندک

این کارآفرین جوان ادامه داد: زنان روستایی با سرمایه اندک می توانند در این صنعت مشغول شوند. تولیدات به آن ها ارائه می شود و محصولاتشان خریداری می شود که تاکنون بیش از 200 نفر عضو شده اند.

او یادآور شد: این صنعت با بیش از 200 عضو فعال و ظرفیت بالای درآمدی، فرصتی برای اشتغال زایی زنان روستایی با سرمایه کم فراهم کرده است؛ تولیدات به زنان ارائه می شود و محصولات آن ها نیز خریداری می شود.

رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران با اشاره به ثبت فدراسیون ماکیان زینتی و لزوم برگزاری کلاس ها و کمپ های آموزشی در این زمینه گفت: سمینار پرهای پول ساز 25 اردیبهشت با همکاری جهاد کشاورزی فارس ، نظام مهندسی کشاورزی استان فارس و مجموعه بیات فارم برگزار شد.

بیات ادامه داد: در این سمینار که به شبکه سازی و توسعه صنعت ماکیان زینتی اختصاص داشت، 150 نفر از شرکت کننده های شهرهایی مانند مشهد، تهران، اصفهان، کرمان و سیرجان حضور داشتند.

رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران هدف سمینار را شناخت اعضا و شبکه سازی برای همکاری بهتر دانست و گفت: رقابت جای خود را به همکاری داده و حضور سرمایه گذاران از شهرهای مختلف، رشد این صنعت را تضمین می کند.

بیات بر این باور است که کلاس ها و کمپ های آموزشی برگزار می شود تا افراد مهارت لازم را کسب کنند و با همکاری، این صنعت را گسترش دهند

به گفته او صنعت ماکیان زینتی شامل تولید پرنده، دان، کرم، تجهیزات و ادوات است و نژادهایی مانند آروون و الیور با تخم رنگی و گوشت ضدسرطان قابلیت پژوهش دارند.

مدیر مرکز مهارت آموزی ماکیان زینتی با اشاره به 12 سال فعالیت این مجموعه گفت: هشت مجموعه در شیراز، 220 زیرگروه در کشور و 25 نفر نیروی مستقیم در زمینه تولید 75 هزار پرنده در 5 نژاد فعالیت دارند.

بیات که معتقد است علاقه و کار حرفه ای، پایه موفقیت در این صنعت است، گفت: شروع با استاندارد و تجربه کم، بهتر از آماتوریسم است که به شکست منجر می شود.

ثبت نژادهای جدید توسط فدراسیون های جهانی

او با اشاره به ثبت نژادهای جدید توسط فدراسیون های جهانی، گفت: این صنعت هرگز اشباع نمی شود؛ نژادهایی مانند برهما تازه وارد و جذاب هستند.

رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران تأکید کرد که تیم سازی و آموزش، پایه رشد این صنعت است و گفت: فرار از مشورت و کار تیمی، به شکست منجر می شود و باید با همکاری، چالش هایی مانند بیماری ها و ژنتیک را مدیریت کرد.

سوشال مدیا زمان و هزینه برندها را بهینه می کند

همان گونه که گفته شد این صنعت برای پیشرفت نیاز به بازاریابی و برندسازی دارد و به دلیل آشنایی کمی که عموم مردم با این صنعت دارند افرادی که به این عرصه وارد می شوند نیازمند مشاوره برای راه اندازی این نوع کسب و کارها و توسعه آن هستند.

مشاور کسب وکار برندها در این باره گفت: استفاده از روش های تست شده در سوشال مدیا، زمان و هزینه های برندها را بهینه می کند و از اتلاف منابع جلوگیری می کند؛ این روش ها به کسب وکارهای جدید و قدیمی کمک می کند تا سریع تر به موفقیت برسند.

شایان افسرنیا ادامه داد: اکثر فعالان این حوزه هم سن و سال هستند و آموزش خاصی ندیده اند؛ این در حالیست که دانش و تجربه ما از تحقیقات، آزمون وخطاها، دوره های خارجی و فیدبک های عملی به دست آمده است.

به گفته او این روش ها به ویژه برای کسب وکارهای تازه کار و افرادی که از آزمون وخطا بیزارند، مناسب است.

سوشال مدیا ابزار اصلی برندینگ نوین است

مشاور کسب وکار برندها بر این باور است که روش های تست شده از اتلاف وقت و سرمایه جلوگیری می کند و کسب وکارهایی که به دنبال رشد سریع هستند با استفاده از این روش ها به اهداف خود نزدیک می شوند.

افسرنیا یادآور شد: کسب وکارهای جدید و قدیمی با استفاده از خدمات مشاوره ای، از آزمون وخطا بی نیاز می شوند؛ این رویکرد به ویژه برای افرادی که مسیر روشنی ندارند، مفید است.

نظرات

captcha